Luftforsvarets stasjon Vardø av litt nyere dato
I slutten av oktober 1965 var min befalsutdanning med spesialisering innen bakkeutstyr ferdig og jeg fikk beordring til Luftforsvarets stasjon Vardø som bakkeutstyrspesialist. Det var en spent ung sersjant på 20 år som innklarerte på stasjonen den høsten. Jobben besto primært i drift og vedlikehold av stasjonens eget kraftverk som besto av 4 store diesel aggregater pluss 2 mindre som leverte all el-kraft til drift av radar-anlegget. I tillegg hadde stasjonen flere nødstrøms aggregater som ofte måtte settes i drift. I tillegg var jeg stasjonens brannbefal, og vikarierte for transportsjefen ved hans fravær. Det var spennende år for en nyutdannet sersjant og trivdes veldig godt. Etter plikttjenesten på 2 år fikk jeg fast ansettelse i Luftforsvaret, men trodde gresset var mye grønnere andre steder, så jeg sluttet i Luftforsvaret i 1969 og dro til sivile jobberi Kristiansand.
Etter et år på det "grønne gresset" søkte jeg tilbake til Luftforsvaret. Raskere saksbehandling har jeg aldri hatt siden. Fikk tilbud etter 14 dager om å begynne på ny utdanning som flymotor tekniker og deretter tjenestested Andøya flystasjon. Slik ble det. Etter utdanningen ved Luftforsvarets skolesenter på Kjevik bar det nordover til Andøya. De første to årene var jeg på motorverkstedet med vedlikehold og ettersyn av T-56 motoren med tilhørende propeller og kontroll. En flott tid sammen med gode kollegaer, hvor jeg fikk utfolde meg teknisk og konstruere og bygge forskjellig testutstyr. Husker jeg fikk et 8mm filmkamera for konstruksjon av en testvogn for APU, som er en gassgenerator for start av motrorene og gir strøm til flyet på bakken.
De neste to årene var jeg "Crew chief" på line med P-3B serienummer 602 med navnet Gunnar Isaksen som "mitt" fly. Også det en flott og minnerik tid, før ny utdanning og tjeneste ved 330 skvadron på Banak flystasjon.
Så etter noen år, med annen tjeneste og ny utdanning kom jeg tilbake i 1992 til stillingen som sjef for Vedlikeholdsgruppen.
Øverst: 602 parkert på line
Nederst: 602 gjennom vaskerampen etter tokt
Et historisk bilde fra 1972. Hele P-3B flåten til 330 skvadron med fem fly i formasjon over Andenes med brølet fra 20 motorer med til sammen på over 100.000 shp.
Etter ny teknisk utdanning på Sea-King ved Luftforsvarets Skolesenter Kjevik, sanitetskurs på Stavern og svømmetrening på Froskemannsskolen på Håkonsvern bar det nordover til Banak Flystasjon som redningsmann og tekniker, og etter hvert Helikoptermaskinist og så Systemoperatør i tillegg til tekniker i hangaren. Spennende jobber hele tiden.
Som redningsmannen var det å bli heist ned til de nødstedte under redningsoppdrag og sørge for at de ble trygt heist opp i helikopteret , og assistere lege ved ambulanse transport. Ved SAR oppdrag var oppgaven å være observatør.
Som helikoptermaskinist hadde man ansvaret for at det tekniske om bord blir ivaretatt. Under oppdrag ved heiseoperasjoner å kommunisere med piloten og styrer heisen.
Oppgavene som Systemoperatør var å assistere pilotene med å finne frem under oppdrag, og da spesielt i dårlig vær
Instruktør Flymotorlinjen 1981-82
Sjef Flymotorlinjen 1985-88
Sjef Forsyningsgruppen
Sjef Skolestab
Sjef Skolegruppen/NK Luftforsvarets Skolesenter Kjevik
Sjef Luftforsvarets Skolesenter Kjevik (fung)
Flyteknisk stabsoffiser
Sjef Organisasjonskontoret
Senior stabsoffiser for sjef LFK
Seksjonsleder Teknisk bransje FO/LST/P
Prosjektmedarbeider ARGUS/ORG - langtidsproposisjon for Forsvaret
Bildet viser Luftforsvarets P-stab med alle seksjonslederne og saksbehandlerne i 199x
Major Liland bak til venstre
FELLES TEKNISK UTDANNING
Medlem av styringsgruppe ifm utarbeidelse av felles teknisk utdanning i Forsvaret
ARGUS
Luftforsvarets medlem av arbeidsgruppe i ARGUS for utarbeidelse av langtidsproposisjon til Stortinget ifm omstilling av Forsvaret.
LUFTFORSVARETS STRATEGISKE PLANGRUPPE
Medlem av utvalget for innspill til Forsvarsstudien 2000.
SENSOR
Sensor for prosjektoppgavene for KS I/2 Teknisk
UTVALG FOR SENTRALISERING AV F-16 VEDLIKEHOLDET
Medlem av utvalget for valg av vedlikeholdssenter for F-16. (Furnes utvalget)
FAGRÅD FOR KRIGSSKOLE I/2 TEKNISK BRANSJE
Formann i fagrådet for KS I/2 teknisk for utarbeidelse av forslag til ramme- og opplæringsplaner for kadetter i teknisk bransje.
STYRINGSGRUPPEN FOR IMAS (Integrert Materiell Administrasjons System)
Flystasjonenes representant i styringsgruppen for IMAS
LUFTFORSVARETS TEKNISKE RÅD (LTR)
Medlem av LTR, som er et utvalg for sjef Luftforsvarets forsyningskommando og rådgiver i spørsmål innenfor teknisk materiellforvaltning.
GENERALINSPEKTØRENS RÅD I TILSETTINGSSAKER
Representant i GIL’s råd i tilsettingssaker
OPPLÆRINGSRÅDET FOR FLYFAG (ORFLY)
Statens representant (Adm dept) i opplæringsrådet, som er faglig rådgiver for KUD i saker vedrørende flyfagopplæringen. Utforming av opplæring innen flytekniske fag ifm Reform 94
KOMPETANSEANALYSEN (KA)
Representant for teknisk bransje i KA for Luftforsvaret. Utarbeidelse av stillingsbeskrivelser med kompetansekrav for lederstillinger i Luftforsvaret.
INTERVJUOFFISER
Intervjuoffiser ved utvelgelse av kadetter til KS-1 og KS-2 utdanning.